Dolar 42,4904
Euro 49,5343
Altın 5.741,39
BİST 10.918,51
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Denizli 15°C
Çok Bulutlu
Denizli
15°C
Çok Bulutlu
Per 14°C
Cum 14°C
Cts 14°C
Paz 14°C

Kışa erken yakalananlar

Bu sene Antalya’dan Leyla Tanlar’a En İyi Kadın Oyuncu Ödülü kazandıran, Özcan Alper imzalı “Erken Kış” taşıyıcı anneliği tartışmaya açıyor

Kışa erken yakalananlar
REKLAM ALANI
30.11.2025 08:00
43

Müjde Işıl – Kendinden olmayanı, kendine benzemeyeni, kendine benzetemediğini linç eden topluluk nefretini anlattığı “Karanlık Gece”den üç sene sonra Özcan Alper yeni filmi “Erken Kış”ı yine Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde seyirciyle buluşturdu. “Karanlık Gece”, En İyi Film Ödülü’nü kazanmıştı, “Erken Kış” ise Leyla Tanlar’a En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’nü getirdi.

Arabada birlikte seyahat eden bir kadın ve bir erkekle tanışıyoruz filmde. Gerilimli konuşmalarından Lia’nın taşıyıcı anne, Ferhat’ın ise bebeğin babası olduğunu öğreniyoruz. Taşıyıcı annelik yasak olduğu için Ferhat, Lia’yı Gürcistan sınırına geri götürüyor. Lia ise bebekten kopamadığı için gitmek istemiyor.

ARA REKLAM ALANI

Özcan Alper, “Erken Kış”ta taşıyıcı annelik üzerinden beden sömürüsü ve aidiyet kavramlarını tartışmaya açıyor. ‘Çocuğu doğuran mı yoksa çocuğa bakan mı gerçek annedir?’ sorusunu daha da derinleştiriyor. Lia’nın durumu ikisine de uyuyor ama çocuğu aylarca taşımış olsa da ‘anne’ sıfatını taşıyamıyor. Çünkü bebeği çifte teslim ettikten sonra anlaşması sona erdiği için işi bitmiş oluyor. Alper bu hassas yol hikâyesinin ilk yarısında, Lia’nın bebeğini bırakıp bırakmayacağı üzerinden, fona Ukrayna-Rusya savaşını da alarak sağlam bir gerilim kuruyor. Leyla Tanlar’ın hem fiziki hem de şive açısından güçlü oyunculuğuyla hikâye; savaş, aidiyet, annelik gibi evrensel temalarla sinema dilini derinleştiriyor.

Leyla Tanlar’ın sitemi

Ancak filmin ikinci yarısından itibaren evrensel temalar yerini bireysel bunalımlara, kadın odaklı hikâye de yerini erkek mağduriyetine bırakıyor. Lia’nın ikilemlerinden uzaklaşıp Ferhat’ın karısıyla olan sevgisiz ilişkisine yöneldikçe “Sonbahar”a benzeyen bir yapı ortaya çıkıyor.

Ama “Sonbahar”ın politik altmetni ve başkahramanı Yusuf’un kimliği ile “Erken Kış”taki Ferhat’ın yüzeysel kişiliği birbirinden çok uzakta duruyor. Sadece sesini duyduğumuz karısı ile diyaloglarından kısır döngüye girdiğini ama bundan çıkmak için bir çabasının olmadığını da anlıyoruz. İyi gitmeyen bir evlilik için çocuk kararı almasının sebebini bulamıyoruz ama. Dolayısıyla “Erken Kış” yavaş yavaş “Sonbahar”ımsı bir yola girerken yola çıktığı özgünlüğü kaybediyor. Hikâye, Ferhat’ın yalnızlığına odaklandıkça Lia’nın hikâyesi geri planda kalıyor ve ikisinin iletişiminin de detaydan yoksunluğu ortaya çıkıyor. Ferhat-Lia ikilisi daha önce neler yaşadı, şimdiki durumlarına etkisi ne oldu, bilemiyoruz. İşin ilginci Leyla Tanlar, Antalya’da ödülünü alırken yaptığı konuşmada hayatta olduğu gibi hikâyelerde de kadınlara biçilen rolün onlara ayrılan değil, arta kalan olduğunu söylemişti. “Erken Kış” da Lia’nın meselesinden uzaklaşmaya başladıktan sonra tam da Tanlar’ın sitem ettiği tarza mahkûm oluyor.

Doğa başrolde

Özcan Alper, “Sonbahar”da ve “Karanlık Gece”de olduğu gibi doğayı, hikâyenin ana kahramanlarından birine evriltiyor “Erken Kış”ta. Yakın tarihli “Karanlık Gece”yi çektiği Antalya’yı değil, ilk filmi “Sonbahar”daki gibi memleketi Karadeniz’in dalgalarını, sisli dağlarını karakterlerin içindeki fırtınaların sembolüne dönüştürüyor. Görüntü yönetmeni Yağız Yavru’nun kadrajları alkışı hak ediyor. Leyla Tanlar ile Timuçin Esen’in kimyasının tutması da filmin duygusal damarını besliyor.

Kaynak: Milliyet

REKLAM ALANI
ETİKETLER: , ,
Şehrin nabzını tutan, en son gelişmeleri anında sizlere ulaştıran sesimiz olmaya devam ediyoruz. Denizli’nin sesi olan Denizlim Haber ile şehre dair herşeyi keşfedin. Takipte kalın en yeni haberlerle güncel kalın.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.