Servet erimesin bankacı cebe girsin
Türkiye’de vadesiz hesaplardaki 2 trilyon TL’lik birikim, enflasyon ortamında serveti eritiyor. Pınar Abay’a göre çözüm finansal okuryazarlık. Yapay zekâ destekli ‘cepteki bankacı’ dönemi de alışkanlıkları değiştirebilir
SERKAN ARMAN / Amsterdam – Avrupa’nın önde gelen bankacılık ve finansal teknoloji üssü Hollanda’da kaptan köşkünde Türk yöneticiler var… Avrupa’nın en büyük bankalarından ING’nin Amsterdam’daki genel merkezinde Türk bankacılığının en üst düzey global temsilcilerinden ING Grubu Global İcra Kurulu Üyesi ve ING Grubu Global Perakende Bankacılık Başkanı Pınar Abay ile bir araya geldik.
Bankanın düzenlediği ‘Medya Günü’nde yaptığımız sohbette Türk bankacılık sektörünün dijital altyapıdaki başarısına vurgu yapan Abay, finansal okuryazarlık konusunda da önemli bir noktaya dikkat çekti.
Enflasyon ortamında tasarruf sahiplerinin paralarını vadesiz hesaplarda tutarak eritmelerini “çözemediği bir durum” olarak niteleyen Abay, “Geçim zorluğu yaşanırken paranın faizsiz hesapta beklemesi inanılmaz. Bu durum finansal okuryazarlık eksikliğinden kaynaklanıyor” dedi. Türkiye’de bankacılık sisteminde vadesiz hesaplardaki tutar 2 trilyon TL civarında ve bu da çok ciddi bir faiz geliri kaybı anlamına geliyor.
Türkiye solladı
Bankacılığın geleceğini ‘Agentic AI’ (Ajan Yapay Zekâ) kavramının şekillendireceğini belirten Abay, bu teknolojide birbirleriyle iletişim kuran yapay zekâ birimlerinin devreye gireceğini anlattı. Yapay zekânın pazarlama dünyasını da kökten değiştirdiğine dikkat çeken Abay, kullanıcıların artık klasik arama motorları yerine üretken yapay zekâ araçlarına yöneldiğini şu sözlerle vurguladı:
“Markanız hakkında ne yazıldığı artık reklamlardan daha kritik. Çünkü yapay zekâ tüm verileri tarayıp kullanıcıya doğrudan öneri sunuyor.”
Türkiye’nin bankacılık teknolojileri ve dijital altyapıda Avrupa’nın, özellikle de Almanya’nın çok ilerisinde olduğunu belirten Abay, “Her yıl teknolojiye 2 milyar euro yatırım yapıyoruz. Türkiye’deki dijital tecrübemizi global operasyonlarımıza taşıyoruz” diye konuştu.
Global ‘beyin’ İstanbul
ING Grubu Analitikten Sorumlu Global Başkanı Bahadır Yılmaz, İstanbul’daki teknoloji üssü ING Hubs Türkiye’nin kısa sürede global bir başarıya dönüştüğünü açıkladı. Merkezden Almanya, İtalya ve Avustralya’ya teknoloji ihraç ettiklerini belirten Yılmaz, “2026 sonunda 300 çalışana ulaşacağız. ING’nin global yapay zekâ insan kaynağının yüzde 25’i İstanbul’da olacak. İtalya için kredi risk modelleri, global için dolandırıcılık önleme sistemleri burada geliştiriliyor. Bu yüzde 100 hizmet ihracatı” dedi.
Türkiye’nin adaptasyon hızına dikkat çeken Yılmaz, “Agentic AI” teknolojisiyle operasyonel devrim hedeflediklerini söyledi. Yılmaz, “Haftalar süren 400-500 kurallı konut kredisi süreci, yapay zekâ ajanları sayesinde 5 dakikaya düşecek” diye konuştu.

Müşteri ve kredi artık dijitalden
ING Türkiye Genel Müdürü Alper Gökgöz, bankacılığın yeni dönemini “Dijitalleşme bankayı, yapay zekâ ise bankacıyı cebe sokacak” sözleriyle özetledi. Gökgöz, yeni müşterilerin yüzde 95’ini, bireysel kredilerin ise yüzde 97’sini tamamen dijital kanallardan kazandıklarını açıkladı.
Vatandaşın vadesiz hesaplarda unuttuğu paralara dikkat çeken Gökgöz, “Sektörde vadesizde bekleyen 2 trilyon TL var. Bu, vatandaş için günlük 2.2 milyar TL faiz geliri kaybı demek” uyarısında bulundu. Müşteri üzerindeki yükü almak için EFT, havale ve FAST işlemlerini mobilde tamamen ücretsiz yaptıklarını duyuran Gökgöz, uzun vadeli memnuniyete odaklandıklarını vurguladı.
Kaynak: Milliyet