Dolar 35,7689
Euro 37,3665
Altın 3.213,24
BİST 10.082,10
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Denizli 16°C
Parçalı Bulutlu
Denizli
16°C
Parçalı Bulutlu
Cum 16°C
Cts 17°C
Paz 16°C
Pts 12°C

Bilim insanlarından zihinsel tembellik alarmı: Yapay zeka insanları aptallaştırıyor mu?

Daima yapay zeka kullanımı, beynimizin bilişsel yetilerini nasıl etkiliyor? Yeni bir araştırma, bilhassa genç jenerasyonlarda yapay zekaya çok bağımlılığın eleştirel düşünme maharetlerini zayıflattığını ortaya koydu.

Bilim insanlarından zihinsel tembellik alarmı: Yapay zeka insanları aptallaştırıyor mu?
30 Ocak 2025 15:20

Günlük yaşantımızda yapay zekaya olan bağımlılığımız giderek artıyor. Akıllı asistanlardan ChatGPT üzere lisan modellerine kadar birçok araç, insanların işlerini kolaylaştırırken, bilişsel maharetler üzerinde nasıl bir tesir bıraktığı ise tartışmalı bir bahis haline geldi. İsviçre’deki SBS Swiss Business School’dan Dr. Michael Gerlich’in yürüttüğü yeni bir çalışma, yapay zeka kullanımının bilhassa genç jenerasyonların eleştirel düşünme yetilerini nasıl olumsuz etkilediğini gözler önüne serdi.

GENÇ JENERASYON ARTIK DAHA AZ DÜŞÜNÜYOR

Araştırma, Birleşik Krallık’tan 666 iştirakçi ile gerçekleştirildi ve iştirakçiler 17-25, 26-45 ve 46+ yaş kümeleri olarak üçe ayrıldı. Çalışma, yapay zeka araçlarının kullanım sıklığı, bilişsel tembellik eğilimleri (cognitive offloading) ve eleştirel düşünme marifetlerini ölçen 23 soruluk bir anket ve 50 iştirakçiyle yapılan yarı yapılandırılmış mülakatları içeriyordu.

Araştırma bulgularına nazaran:

  • 17-25 yaş ortasındaki gençler, yapay zekayı en sık kullanan küme oldu ve eleştirel düşünme puanları en düşük olan kategori olarak kaydedildi.
  • 46 yaş ve üzeri iştirakçiler ise, yapay zekaya daha az bağımlı olmalarına karşın, daha yüksek eleştirel düşünme yetilerine sahip olduklarını gösterdi.

Bu durum, genç kuşakların bilişsel süreçleri direkt kendileri yürütmek yerine yapay zekaya devrettiğini ve bunun sonucunda düşünme hünerlerinin zayıfladığını ortaya koyuyor.

YAPAY ZEKA DÜŞÜNME YETENEĞİMİZİ ELE Mİ GEÇİRİYOR?

Araştırmayı yürüten Dr. Michael Gerlich, yapay zeka kullanımının “bilişsel maliyetler” oluşturduğunu belirtiyor. Gerlich’e nazaran, daima yapay zekaya başvurmak, insanların sorun çözme ve eleştirel düşünme marifetlerini vakitle köreltiyor.

Gerlich, araştırma sonuçlarını şöyle yorumluyor:

“Genç iştirakçiler, yapay zeka araçlarına daha fazla bağımlı hale geldikçe eleştirel düşünme hünerlerinde bariz bir düşüş yaşanıyor. Bu bulgular, yapay zeka teknolojileriyle etkileşimde eleştirel düşünmeyi teşvik eden eğitim stratejilerine olan muhtaçlığı vurguluyor.”

Uzmanlar, yapay zekayı şuurlu ve istikrarlı kullanmanın ehemmiyetine dikkat çekiyor. AI teknolojilerinin sunduğu kolaylıklar, insan beyninin tembelleşmesine neden olmamalı; bilakis, düşünmeyi teşvik eden bir araç olarak kullanılmalı.

YAPAY ZEKA EĞİTİMİ ŞART

Bu araştırma, yapay zeka kullanımının eğitim sistemlerine nasıl entegre edilmesi gerektiği konusunda kıymetli soruları gündeme getiriyor. Eleştirel düşünme hünerlerinin korunması ve geliştirilmesi için AI teknolojileriyle etkileşimde daha şuurlu bir yaklaşım geliştirilmesi gerektiği vurgulanıyor.

Denizlim Haber- denizlimhaber

Şehrin nabzını tutan, en son gelişmeleri anında sizlere ulaştıran sesimiz olmaya devam ediyoruz. Denizli’nin sesi olan Denizlim Haber ile şehre dair herşeyi keşfedin. Takipte kalın en yeni haberlerle güncel kalın.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.