“Çelebi Havacılık olarak globalde yüzde 30 kârlılık artışımız var”
Bloomberg HT’ye konuk olan Çelebi Havacılık Grup CEO’su Dave Dorner havacılık sektöründeki beklentilerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Çelebi Havacılık Grup CEO’su Dave Dorner Bloomberg HT’ye konuk oldu.
Havacılık sektörüne ilişkin değerlendirmelerde bulunan Dorner yüksek gelirli bir yılı geride bıraktıklarını, Türkiye pazarında iyi bir yıl geçirdiklerini kaydetti.
Dorner “Biz havacılık tarafında kargo ve yolcu taşımacılığından sorumluyuz ve yüksek gelirli bir yılı geride bıraktık. Dünya açısından da rekor seviyelerin olduğu bir dönemdi. Global olarak 2024’te 2023 ile kıyasladığımız zaman yüzde 10.4’lük bir büyüme oldu. Çelebi Havacılık olarak da 2023’e göre 2024’te yüzde 30 euro bazlı gelir artırdık. Kârlılığımız çok güçlüydü, yüzde 30 oranında bir kârlılık artışı yaşadık. Dolayısıyla sonuçlardan çok memnunuz. Türkiye pazarında çok iyi bir yıl geçirdik ve aynı zamanda Macaristan’da, Almanya ve Hindistan’da da ki bunlar bizim ana pazarlarımızı oluşturuyor. Buralarda da iyi bir yıl yaşadık. Türkiye’de kârlılığımız yüzde 15 civarındaydı. 67 yıldır Türkiye’deyiz ve Türkiye bizim öncü pazarımız.” değerlendirmesini yaptı.
“Türkiye 10’uncu en büyük pazar olacak”
Endonezya pazarına geçen yıl Nisan ayında girdiklerini belirten Dorner “Endonezya da bir sürü adacık var ve inanılmaz bir ihtiyaç var, uzun bir uçuş rotası var. Coğrafi olarak bizi çok tatmin edebilecek bir ülke. 89 milyonluk bir nüfusa sahip. Dünyanın en kalabalık ülkelerinden bir tanesi. Bizim için büyüme açısından büyük potansiyeli var. Küresel anlamda 10’uncu en büyük pazar olduğunu söyleyebilirim ve biz orada önümüzdeki 15 yıl içinde 5’inci en büyük pazar olmasını bekliyoruz.
Hindistan da 3’üncü en büyük pazar olacak gibi duruyor. Türkiye de 10’uncu en büyük pazar olacak. Biz Çelebi Havacılık olarak 3 tane en büyük pazar içinde olmuş oluyoruz.” yorumunu yaptı.
Avrupa’da dinamizmin daha düşük olduğunu belirten Dorner büyüme hedefi olarak gelişmekte olan ülkelere odaklandıklarını belirtti. Dorner konuya dair “Sektörde Doğu’ya gitmek daha iyi oluyor özellikle yüksek penetrasyon için. Avrupa’da dinamizm daha düşük, biz gücümüzü gelişmekte olan ülkelere hizmet vererek ortaya çıkarmak istiyoruz. Frankfurt Havalimanında sadece kargo taşımacılığı tarafında yer alıyoruz orası da çok önemli bir merkez, Macaristan pazarına 2006’da girdiğimiz zaman daha gelişmekte olan ülke kategorisinde görülüyordu ama şimdi bir Avrupa ülkesi yani bizde Avrupa’nın önemli bir parçası olabiliriz. Almanya’da hizmet sağlayıcıların en büyüğüyüz diyebilirim. Ama tabi büyüme hedefi olarak Avrupa tarafına pek bakmıyoruz daha çok gelişmekte olan ülkelere bakıyoruz.” yorumunu yaptı.
Hedeflerinden bahseden Dorner Endonezya’da, Afrika’da, Ortadoğu’da ve Doğu Asya’nın potansiyrli olduğunu belirterek şunları söyledi; “Biz Türkiye’de 32 farklı yerde yer alıyoruz ve bizim stratejimiz Türkiye ile beraber büyümek. 5 yıllık uluslararası planımıza baktığımız zaman daha fazla piyasaya girmeyi düşünüyoruz mesela Endonezya’da, Afrika’da, Ortadoğu’da ve Doğu Asya’da çok büyük potansiyel var. Ortadoğuda Suudi Arabistan önemli bir pazar, orası bizim için bir hedef, başka ülkeler de var ama hala ihale süreci devam ettiği için şu anda söyleyemiyorum.
Afrika’da da bir sürü küçük havalimanları var. Ülkeler birbirlerine çok yakın yani farklı bir pazar var. Dolayısıyla ticaret antlaşmaları arttıkça buralarda bize daha çok ihtiyaç olacak. Mesela Nijerya, Cezayir ve Mısır gibi pazarlarda da olmak isteriz ve oralarda da alternatiflere bakıyoruz. Ve tabi Güneydoğu Asya’ya da bakıyoruz tabi, aynı zamanda Türkiye ile bu Ülkeler arasında ikili ticaret ilişkilerinin gerçekleşmesi için de yolu açmaya çalışıyoruz, kargo için daha fazla fırsat oluşacaktır.”
Dorner yüzde 30 oranında kadın istihdam ettiklerini ve yüksek pozisyonlarda yer aldığını dile getirdi.
En büyük zorluk iklim değişikliği ve emisyonlar
15 bin kişiye istihdam sağladıklarını ve teknolojiyi kullanarak verimliliği artırmak istediklerini kaydeden Dorner sektördeki iklim değişikliği gibi zorluklara da dikkat çekti.
Dorner “Teknolojiyi hizmet tarafında kullanıyoruz, insanların işe alım süreçlerini daha verimli kılmak için kullanıyoruz. Bir de hizmet sağladığımız yerlerde videoları çekmek, kalite ve verimliliği göstermek, hizmetleri nasıl iyileştirebiliriz bunu takip etmek için yapay zekayı kullanıyoruz. İleride daha geniş alanlara da teknolojiyi adapte edeceğiz ve ileride konsolidasyonlar da görebiliriz. Uçakla seyahat etmek gittikçe daha güvenli hale geliyor hep öyleydi en güvenli yolculuk modeliydi…Havacılık sektörü kalite ve güvenliğe çok önem vermeli, biz de bunlara ayak uydurmalıyız.
Tabi havacılık ile ilgili en büyük zorluk iklim değişikliği, emisyonlarla ilgili endişeler…Tabi hala elektrikli büyük uçakları uçuramıyorsunuz burada karbon ayak izini nasıl azaltmamız gerekiyor bu önemli olacak. Eğer uçağın yapısını değiştiremiyorlarsa o zaman yer hizmetlerini değiştiriyorlar. Havalimanları daha yeşile dönüyor ve bizden de aynı şekilde bunları bekliyorlar, karbon ayak izimizi azaltacak şekilde. Tabi iklim tarafında çok büyük adımlar atılması gerekiyor, biz burada hangi adımları atabiliriz bunları takip ediyoruz.” yorumunu yaptı.