Dolar 36,7006
Euro 40,1931
Altın 3.581,10
BİST 10.802,23
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Denizli 10°C
Çok Bulutlu
Denizli
10°C
Çok Bulutlu
Çar 10°C
Per 13°C
Cum 16°C
Cts 20°C

Geçene de geçmeyene de 1915 Çanakkale Köprüsü’nden fatura!

Çanakkale Köprüsü, YİD modeliyle inşa edilmesinin ardından her yıl Hazine’den milyonlarca Euro ödeme alırken, 2024 yılında garanti edilen geçiş sayısına ulaşılamaması nedeniyle büyük bir ödeme yükü oluşturdu. Açılışından bu yana köprüye toplamda Hazine’den 20 milyar 589 milyon TL aktarıldı.

Geçene de geçmeyene de 1915 Çanakkale Köprüsü’nden fatura!
18 Mart 2025 14:51

Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle Lapseki ve Gelibolu ilçeleri arasında inşa edilen Çanakkale Köprüsü, her yıl Hazine’den milyonlarca Euro ödeme alıyor. 18 Mart 2017’de yapımına başlanan ve DL E&C, Limak, SK Ecoplant ile Yapı Merkezi tarafından inşa edilip işletilen, 18 Mart 2022’de hizmete giren köprü, 2024 itibarıyla garanti edilen geçiş sayısına ulaşamayarak Hazine’ye büyük bir ödeme yükü oluşturdu.

AÇILIŞINDAN BU YANA 20 MİLYAR TL’Yİ AŞKIN ÖDEME YAPILDI

2024 yılında verilen geçiş garantisi karşılanamayınca, köprüyü işleten şirkete 281 milyon Euro ödeme yapılan Çanakkale Köprüsü’nü işletmekte olan şirkete açılış tarihinden bu yana toplamda 20 milyar 589 milyon TL aktarıldı.

2034 yılına kadar işletilmeye devam edilecek köprü daha sonra devlete devredilecek. AKP’li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın yapımı için ”Milletin cebinden 5 kuruş çıkmayacak” ifadelerini kullandığı Çanakkale Köprüsü’nün yapım maliyeti 1 milyar 750 milyon Euro olarak hesaplanıyor. Ancak yüksek geçiş garantisi ile işletme sürecinde bu bedelin çok daha üzerinde ödeme yapılacak. 

2024 yılı verilerine göre garanti edilen 16 milyon 425 bin araç geçişine karşılık köprüden yaklaşık 6’da 1’ine denk gelecek şekilde 2 milyon 684 bin 738 araç geçti. Hazine, bu fark nedeniyle şirketin kasasına yıllık 281 milyon Euro ödedi. 3 yıl için 49 milyon 275 bin araç geçişi garantisi verilen 1915 Çanakkale Köprüsü’nden Anadolu Ajansı’ndan alınan verilere göre bugüne kadar yaklaşık 7 milyon araç geçiş yaptı. 3 yıllık dönemde garanti edilen geçiş sayısının 7’de birine dahi ulaşılamadığı görüldü.

2025 yılı itibarıyla geçiş ücretleri de güncellenmiş durumda. 1915 Çanakkale Köprüsü’ne araç geçiş ücretleri şu şekilde belirlendi:

  • Otomobil: 795 TL
  • Hafif Ticari Araç: 990 TL
  • 3 Akslı Araçlar: 1.780 TL
  • 4 ve 5 Akslı Araçlar: 1.975 TL
  • 6 ve Üstü Akslı Araçlar: 3 bin 755 TL
  • Motosiklet: 200 TL

GEÇİŞ ÜCRETİ YÜZDE 297 ZAMLANDI

Öte yandan, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), 2024 yılı içerisinde köprü ve otoyol geçiş ücretlerinde büyük artışlar yaptı. 1915 Çanakkale Köprüsü’nde otomobil geçiş ücreti, açılışında 200 TL iken, 2023 yılında önce 295 TL’ye, ardından 2024 yılı Mayıs ayında 419 TL’ye, Ağustos ayında ise 585 TL’ye çıkarıldı. Son olarak, 2025 yılı itibarıyla otomobil geçiş ücreti 795 TL’ye yükseldi. Böylece, köprünün açılış tarihinden bu yana geçiş ücreti yüzde 297 oranında arttı.

Çanakkale Köprüsü’nün geçiş ücretlerinin hızla artmasının yanı sıra köprüyü işleten şirkete yapılan büyük garanti ödemeleri de Hazine’nin bütçesi üzerinde önemli bir yük oluşturuyor.

 

 

 

ETİKETLER: , , , ,
Şehrin nabzını tutan, en son gelişmeleri anında sizlere ulaştıran sesimiz olmaya devam ediyoruz. Denizli’nin sesi olan Denizlim Haber ile şehre dair herşeyi keşfedin. Takipte kalın en yeni haberlerle güncel kalın.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.