Otizmli çocukları derste iple bağladılar
Bursa, Osmangazi’deki BTSO Baha Cemal Zağra Özel Eğitim Uygulama Okulu’nda otizmli öğrencilerin sıralara bağlandığı görüntüler infial yarattı. Eğitim adı altında yapılan bu uygulamaya karşı. veliler, çocuklarının şiddet ve kötü muamele gördüğünü söyledi. Okulla ilgili inceleme başlatılırken uzmanlar, uygulamanın pedagojik ve bilimsel hiçbir dayanağı olmadığını vurguladı.
Bursa Osmangazi’de eğitim veren BTSO Baha Cemal Zağra Özel Eğitim Uygulama Okulu’nda, otizmli öğrenciler sıralara bağlanarak ders işlendi. O görüntüler, oğlu da okulda eğitim gören bir veli tarafından cep telefonu kamerasıyla kayda alındı. Sosyal medyada büyük tepki çeken, 9-16 yaş arasındaki özel gereksinimli öğrencilere eğitim verilen okuldaki görüntüler üzerine İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından inceleme başlatıldı. Oğlunun okulda eğitim gördüğünü söyleyen Tülay Gürel, öğrencilerin küfür ve hakarete de maruz kaldığını belirterek, “Şehrimizde oldukça çok eğitim merkezi var. Ama eğitimcilerin eğitimsiz olması, aynı zamanda çocuklar hakkında bilgi sahibi olmamaları ciddi zararlara yol açıyor. Eğitimsiz öğretmenler yüzünden çocuklarımız çok zorluk çekiyor. Küfürden, bağlanmaya kadar her şey yapılıyor. Buna bir çözüm bulunmasını istiyoruz” dedi.

Şiddet uygulayan öğretmenler
Çocukların uygunsuz ortamda eğitim gördüğünü belirten Tülay Gürel de şunları kaydetti:
“Bu çocukların sessiz sakin alanlarda okulları olması gerekiyor. Çocuklara sürekli olumsuz cevap veren eğitimciler var. Benim çocuğum 11 yaşında ve otizmlidir. Benim oğlum Konya’da eğitim gördüğünde resim bile çiziyordu. Şehir değiştiğimizde, sorunlar yaşamaya başladık. Çocuğu okula alıyorlar ve ‘İçeri giremezsiniz, yasak’ diyorlar. Çocuğun uygunsuz ortamda olması ciddi zarar veriyor. Şiddet gösteren öğretmenlerimiz var. Bilgi ve gücünün yetmemesinden dolayı yapılıyor. Öğrencileri idare etmek için bağlıyorlar.”
Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden yapılan açıklamada ise basında yer alan iddiaların gerçeği yansıtmadığı belirtilerek, “Basına yansıyan görüntülerin öğrencinin güvenliği amacıyla velisi tarafından geliştirilen tedbir amaçlı uygulama olduğu anlaşılmakla birlikte söz konusu iddialarla ilgili olarak müdürlüğümüzce inceleme başlatılmıştır” denildi. YİGİTHAN HÜYÜK Bursa DHA

‘Pedagojik ya da bilimsel dayanağı yok’
Çocuk Gelişim Uzmanı Şenay Yılmaz, olaya ilişkin Milliyet’e yaptığı açıklamada, bu tür sandalyelerin genelde serebral palsili çocuklarda kullanıldığını ve etkinliğe katılımını kolaylaştırmak için bir kemerle sabitlendiğini ancak Bursa’da yaşanan olayda uygulamanın tamamen yanlış yapıldığını, bu durumun pedagojik ve bilimsel bir dayanağının olmadığını ifade etti. Bu yöntemin kesinlikle pedagojik ya da bilimsel bir dayanağı olmadığını belirten Yılmaz, şunları dedi:
‘Cahilce yapılmış’
“Bu tür sandalyeler genellikle serebral palsili (CP) çocuklar için kullanılır. Özellikle üst ekstremitelerini yeterince kullanamayan ya da ciddi hipotoni yaşayan çocuklarda, postürü desteklemek ve çocuğun etkinliğe odaklanmasını kolaylaştırmak amacıyla kemerle sabitleme yapılabilir. Ancak bu sabitleme hiçbir şekilde cezalandırma, kontrol etme ya da şiddet uygulama anlamı taşımaz. Tam aksine çocuğun derse uyum sağlamasını, dik oturmasını ve yapılan çalışmaya katılımını desteklemek için kullanılan terapötik bir yöntemdir. Sandalye tamamen amacının dışında kullanılmıştır. Burada ‘bağlama’ olarak nitelendirilebilecek bir uygulamanın pedagojik açıdan hiçbir karşılığı yok. Cahilce yapılmış bir şey. Bu tür bir yaklaşım kabul edilemez ve tamamen yanlıştır.”
‘Kesinlikle yanlıştır’
Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Serdar Dağ ise şu değerlendirmeyi yaptı:
“Otizmli çocuklarda dikkat dağınıklığı, hiperaktivite ve aşırı takıntı zaten görülen semptomlardır. Bu çocuklar kısa süre bir yere odaklanabilir, daha sonra dikkatleri dağılır, zaten bunun için özel eğitim almaları gereklidir. Ayrıca ilgisi olmayan konularda dikkatlerini hiç vermezler ve oraya odaklanmazlar ve zorlanırlarsa da takıntılı oldukları için korku ve endişenin verdiği duyguyla ajitasyon gösterirler. Yani bağırma, koşma, kırma-dökme gibi… Bağlayarak bir yere odaklanmayı sağlamak kesinlikle ne sağlığa ne de hastalığa uygun bir durumdur ki normal çocuğu bile bağlamak doğru olmazken böyle takıntılı olup hiper aktivitesi olup korku endişe içindeki bu çocukları bağlayarak bir yere odaklanmasını istemek kesinlikle çocukta ayrı bir travma yaratır. Bu çocukların özel eğitimden de ürkmesine, kaçmasına sebep olur çünkü otizm bir sendromdur ve otizmle bu çocuklar ömür boyu yaşayacaktır. Zorla bir şey yaptırmaya çalışmak hele ki bağlamak kesinlikle yanlıştır.” ● DİDEM SEYMEN Haber Merkezi
Kaynak: Milliyet