Turizm gelirlerinin yüzde 70’i seyahat platformlarından sağlandı!
Dünya genelinde turizm gelirlerinin yaklaşık yüzde 70’inin çevrimiçi seyahat platformları aracılığıyla sağlandığı açıklandı. TTYD Yönetim Kurulu Başkanı Oya Narin ”Çevrimiçi seyahat platformlarının hızlı yükselişine tanık oluyoruz” dedi. Türkiye’de ise hem çevrimiçi seyahat platformlarının hem de turizm acentelerinin sayısının giderek artması dikkat çekti.
Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği (TTYD) Yönetim Kurulu Başkanı Oya Narin, dünya genelinde turizm gelirlerinin yaklaşık yüzde 70’inin çevrimiçi seyahat platformları aracılığıyla sağlandığını belirterek, “Geleneksel seyahat acentelerinin sayısı dünya genelinde azalırken, çevrimiçi seyahat platformlarının hızlı yükselişine tanık oluyoruz” dedi.
Turizm sektörü tüm dünyada, dijitalleşme, değişen tüketici alışkanlıkları ve yeni iş modelleriyle büyük bir dönüşüm geçiriyor. Seyahat planlamadan konaklamaya kadar birçok aşamada geleneksel yöntemlerin yerini hızla dijital platformlar alıyor.
Küreselde seyir dijitalleşmeye doğru devam ederken, Türkiye’de ise hem çevrimiçi seyahat platformlarının hem de turizm acentelerinin sayısı giderek artıyor.
Seyahat platformlarının Türkiye’deki artışının ardında, ülkenin turizmdeki geniş çeşitliliği, acentelerin sunduğu yerel rehberlikler ve kişiselleştirilmiş hizmetlerin büyük talep görmesi ön sıralarda yer alıyor.
2027’DE 74 MİLYAR DOLAR GELİR HEDEFİ
TTYD Yönetim Kurulu Başkanı Narin, yaptığı açıklamada, 2024’te 62,2 milyon turist ağırlayarak, 60,5 milyar dolar gelir elde eden turizm sektörünün, hem cari açığı azaltan hem de istihdam yaratan dev bir ekosistem olduğunu ifade etti.
Türkiye’nin, turizmde sağladığı sürdürülebilir büyümeyle sadece bölgesinde değil, dünyada da güçlü bir oyuncu olduğu değerlendirmesinde bulunan Narin, “Gelen turist sayısında dünyada 5’inci sıradayız ve turizm gelirlerinde 7’nci sıradaki yerimizi koruduk. Bugün turizm, ülkemizde doğrudan ve dolaylı 3 milyon kişiye istihdam sağlıyor ve cari açığa 40 milyar doların üzerinde net katkı sunuyor” şeklinde konuştu.
SEKTÖREL ÇEŞİTLİLİK ARTIRILMALI
Narin, turizmin stratejik rolünden hareketle, Orta Vadeli Program’da da turizm gelirlerinin 2025’te 64 milyar dolar, 2026’da 69 milyar dolar, 2027’de ise 74 milyar dolara ulaşmasının hedeflendiğini aktararak, bu hedeflere ulaşmak için sektörel çeşitliliğin artırılmasının, yeni pazarların keşfedilmesinin ve turizmin 12 aya yayılmasının büyük önem taşıdığını söyledi.
Turizmin gücü dendiğinde konaklama tesislerinin, doğal güzelliklerin, kültürel mirasın bir turizm ürünü haline dönüşmesini sağlayan, turizmi bir ekosistem haline getiren en kilit aktörlerden birinin seyahat acenteleri olduğuna dikkati çeken Narin, turizmin görünmez kahramanları olarak nitelendirdiği seyahat acentelerinin sektör için kritik bir rol üstlendiğini vurguladı.
‘SEYAHAT PLANLAMA SÜREÇLERİ HIZLI DEĞİŞİYOR’
Narin son yıllarda, seyahat endüstrisinin küresel ölçekte büyük bir dönüşüm sürecinden geçtiğine dikkati çekerek, şunları kaydetti:
“Geleneksel seyahat acentelerinin sayısı dünya genelinde azalırken, çevrimiçi seyahat platformları hızlı yükselişine tanık oluyoruz. 2024 itibarıyla küresel seyahat acentesi hizmetleri pazarının 460 milyar dolar olduğu ve 2034’e kadar 1 trilyon doları aşacağı öngörülüyor. Dünya turizmi 9,5 trilyon dolardan 2033 döneminde 15 trilyon dolara çıkacak. Bu büyümenin önemli bir kısmı çevrimiçi platformlardan geliyor. Bugün, dünya genelinde turizm gelirlerinin yaklaşık yüzde 70’i çevrimiçi seyahat platformları aracılığıyla sağlanıyor. Bu durum, tüketici alışkanlıklarının ve seyahat planlama süreçlerinin ne kadar hızlı değiştiğini gösteriyor.
Avrupa’ya baktığımızda benzer bir dönüşüm görüyoruz. 2024 itibarıyla Avrupa’da yaklaşık 76 bin seyahat acentesi faaliyet göstermekte. Avrupa’daki seyahat acentesi pazarı 2024’te yaklaşık 86 milyar avro seviyesinde olup, 2030’a kadar yıllık ortalama yüzde 8 büyümesi bekleniyor. Özellikle ‘booking.com’ gibi çevrimiçi seyahat platformu devleri pazardaki hakimiyetlerini artırırken, geleneksel seyahat acentelerinin rekabet gücünü koruyabilmesi için dijitalleşme kaçınılmaz hale geliyor. İspanya ve Almanya, Avrupa’da en fazla seyahat acentasına sahip ülkeler arasında öne çıkıyor. 2023 verilerine göre, İspanya’da 9 bin 640, Almanya’da 9 bin 480, İtalya’da 5 bin 130 ve Birleşik Krallık’ta 4 bin 970 seyahat acentası bulunmaktadır.”
TÜRKİYE’NİN TURİZM POTANSİYELİ
Oya Narin, Türkiye’de turizm sektöründe seyahat acenteleri modelinin güçlü ve dinamik olarak varlığını sürdürdüğünü dile getirerek, sözlerini şöyle tamamladı:
“Bugün her bir acentacı dostumuz, Türkiye’nin turizm gelirlerini yükseltmek, ülkemizin uluslararası arenada daha güçlü bir destinasyon haline gelmesini sağlamak için çok değerli bir misyon üstleniyor. Onların ortaya koyduğu vizyon, sadece bugünün turizmini değil, gelecekteki büyük turizm hamlelerimizi de şekillendirecek. Türkiye, turizmdeki konumunu daha da ileriye taşıyacak güce ve potansiyele sahiptir. Yeni turizm hamlemizle sektörü süreklilik arz eden ve daha verimli bir yapıya kavuşturmayı hedefliyoruz. Turizmde elde ettiğimiz bu başarılar, hepimizin ortak çabalarının sonucudur ve geleceğe birlikte yürümeye devam edeceğiz.”