Dolar 42,6945
Euro 50,1592
Altın 5.898,49
BİST 11.311,31
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Denizli 15°C
Açık
Denizli
15°C
Açık
Paz 14°C
Pts 12°C
Sal 13°C
Çar 13°C

Hafızayla kırılgan karşılaşmalar

Tuba Önder Demircioğlu, yeni sergisi “Karşılaşma”da porselenin kırılganlığıyla insanın hassasiyeti arasında ortak bir duygu alanı açıyor.

Hafızayla kırılgan karşılaşmalar
REKLAM ALANI
10.12.2025 21:24
30

SERAY ŞAHİNLER / İSTANBUL – Tuba Önder Demir- cioğlu, Decollage Art Space’te düzenlenen yeni sergisinde sanatseverlerle varoluşsal bir ‘karşılaşma’ alanı açıyor. Her şeyin karşılaşmayla başlama ihtimalinden yola çıkan sergi, bir yüzle, bir düşünceyle, bir sessizlikle ya da sadece bir biçimle kurulan temasın, insanın içsel dönüşümündeki yerini sorguluyor. Demircioğlu’nun porselen yüzeylerinde bazen dingin, bazen gerilimli bir sessizlik hüküm sürüyor.

■ “Karşılaşma”da izleyici porselen heykellerinizle karşılaşıyor. Bu porselenlerin referansları, göndermeleri nelerdi?

ARA REKLAM ALANI

Bu seride porseleni neredeyse bir “hafıza minerali” gibi düşündüm. İnceliğiyle kırılganlığı arasında sıkışan insan hâlini taşıyan bir malzeme. Figürlerin referansları doğrudan kişisel anılardan çıkıyor; bedenin hafızayı nasıl tuttuğuna, nasıl eğildiğine, nasıl gizlendiğine dair küçük notlar gibi. Porselenin beyazlığı, zamanın üstünü örten bir sis perdesi gibi çalışıyor: Hem saklayan hem de görünür kılan bir hâl. Bu heykellerde geçmişle bugünün, sessizlikle ağırlığın, incelikle direncin birbirine değdiği o anı aradım.

■ “Karşılaşma” izleyiciye neleri hatırlatacak?

Herkes kendi hikâyesiyle bakacak ama porselenin kırılganlığının çoğu insanda ortak bir duygu alanı açtığını biliyorum. Bu heykeller, bir ânın ağırlığını, bir düşüncenin eğimini, bir bedenin taşıdığı görünmez yükü hatırlatabilir. Bazıları için çocukluğun sessizliğini çağıracak, bazıları için bir yabancıyla göz göze gelme anının tuhaflığını. Belki de en çok şunu: Her karşılaşma aslında iki bedenin değil, iki hafızanın birbirine dokunması.

■ Pratiğinizde porselenin yeri nedir? Porselen ile çalışmak nasıl bir süreçti?

Porselen benim için disiplini yüksek ama ödülü büyük bir malzeme. Her şey net olmalı: Niyetin, dokunuşun, ritmin. Küçücük bir fazlalığı bile affetmeyen bir karakteri var. Bu da üretirken beni sürekli tetikte tutuyor. Kuru bir teknik süreç değil; daha çok, kendi bedeninle malzemenin sınırlarını eş zamanlı okumak gibi bir deneyim. İnce duvarlı formları büyütürken, malzemenin neyi taşıyıp neyi reddettiğini anlamak, her defasında yeni bir karşılaşma hissi yaratıyor. Porselenle çalışmak biraz da şu: Güçle zarafetin, sabırla hızın, görünürle görünmez olanın arasında yürümek.

Etik ve felsefi göndermeler

Sanatçının eserleri, felsefi ve etik düzlemde de güçlü göndermeler içeriyor. Rolla May’in sanat ürününün doğuşu aşamasında vurguladığı “yoğunlaşma ve bağlanma” eylemi karşılaşmanın en yüksek noktası, Emmanuel Levinas’ın tanımıyla ise karşılaşma bir “etik olay”dır. Sanatçının her bir heykeli, bir varlıkla temasın, bir bakışın ya da bir sessizliğin yoğunlaştığı alanlardır.

Kaynak: Milliyet

REKLAM ALANI
ETİKETLER: ,
Şehrin nabzını tutan, en son gelişmeleri anında sizlere ulaştıran sesimiz olmaya devam ediyoruz. Denizli’nin sesi olan Denizlim Haber ile şehre dair herşeyi keşfedin. Takipte kalın en yeni haberlerle güncel kalın.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.